Komenda Wojewódzka
Państwowej Straży Pożarnej
w Gorzowie Wielkopolskim
ISO 9001:2008
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej
w Gorzowie Wielkopolskim
ul. Wyszyńskiego 64
66-400 Gorzów Wielkopolski
tel. sekretariat (95) 733 83 04
fax. sekretariat (95) 720 89 90
e-mail: sekretariat@straz.gorzow.pl
fax2mail sekretariat (95) 733 83 05

SGSP - studia z pewną przyszłością!

Chcesz dołączyć do szeregów Państwowej Straży Pożarnej?
Szukasz w przyszłości zajęcia, które pozwoli Ci się systematycznie rozwijać?
A może czujesz w sobie chęć pomocy innym?
Jeśli tak to zapraszamy Cię do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej, która kształci nie tylko strażaków.
Uczelnia w swojej bogatej ofercie edukacyjnej proponuje stacjonarne
oraz niestacjonarne studia I i II stopnia, a także studia podyplomowe. 

Zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z warunkami rekrutacji na poszczególne rodzaje studiów klikając tutaj.

Rekrutacja do służby i pracy w PSP

I. SŁUŻBA PRZYGOTOWAWCZA.
Przyjęcia do służby w jednostkach organizacyjnych PSP woj. lubuskiego dokonuje właściwy terytorialnie kierownik jednostki organizacyjnej PSP tj. komendant wojewódzki PSP lub komendant powiatowy (miejski) PSP w miarę posiadanych możliwości etatowych. Informację o prowadzonych naborach do służby w PSP należy śledzić na stronach internetowych poszczególnych komend. Ogłoszenia te są również umieszczane na tablicy ogłoszeń w siedzibie jednostki oraz przesyłane do wiadomości PUP.

Postępowanie kwalifikacyjne trwa nie dłużej niż 30 dni od dnia ustalonego jako termin wpływu aplikacji. W uzasadnionych przypadkach  przełożony
wyższego szczebla może wyrazić zgodę na ustalenie innego terminu zakończeniapostępowania.

Dokumenty, jakie kandydat powinien złożyć do postępowania kwalifikacyjnego zostaną każdorazowo wymienione w ramach opublikowanego ogłoszenia
o naborze.

W celu podjęcia służby w Państwowej Straży Pożarnej, kandydat musi spełnić szereg wymagań, które określa ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1340 ze zm.). Służbę w Państwowej Straży Pożarnej może pełnić obywatel polski, niekarany za przestępstwo lub za przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do pełnienia tej służby (art. 28 cyt. ustawy).

Próby wydolnościowe i testy sprawności fizycznej dla kandydatów do służby
w PSP są przeprowadzane zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 października 2005 r. w sprawie zakresu, trybu i częstotliwości przeprowadzania okresowych profilaktycznych badań lekarskich oraz okresowej oceny sprawności fizycznej strażaka Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. Nr 261, poz. 2191). Zgodnie z Wytycznymi Komendanta Głównego PSP przyjmuje się dla wszystkich kandydatów test sprawności fizycznej przewidziany jako próba dla mężczyzn. Warunkiem zaliczenia próby wydolnościowej i testu sprawności fizycznej jest uzyskanie oceny minimalnej „DOBRY” bez punktów preferencyjnych.

Test sprawności fizycznej obejmuje również:
  • próbę wysokościową, tj. wejście asekurowane na drabinę na wysokość 20 m ustawioną pod katem 750,
  • sprawdzian z pływania polegający na przepłynięciu 50 m dowolnym stylem w czasie do 1 min. 30 sekund.
  • inne sprawdziany mające na celu sprawdzenie pożądanych umiejętności w zależności od potrzeb wynikających ze specyfiki służby na stanowisku, na które prowadzony jest nabór.
Testy sprawności fizycznej, o których mowa w w/w pkt. a, b i c ocenia się dychotomicznie (zaliczony/niezaliczony).

System punktacji gratyfikujący posiadane przez kandydatów do służby kwalifikacje i uprawnienia:

  1. wyszkolenie pożarnicze w PSP, tj. kurs podstawowy - 15 pkt.,
  2. wyszkolenie pożarnicze w PSP, tj. kurs uzupełniający (podoficerski) – 20 punktów,
  3. wyszkolenie pożarnicze w PSP, tj. technik pożarnictwa - 25 punktów,
  4. wyszkolenie pożarnicze w PSP, tj. inżynier pożarnictwa - 30 punktów,
  5. wyszkolenie pożarnicze w OSP, tj. SP+KPP - 10 punktów,
  6. wyszkolenie pożarnicze w OSP, tj. SP+KPP + RT - 15 punktów,
  7. wyszkolenie pożarnicze w OSP, tj. SP+KPP + RT + RW- 20 punktów,
  8. wykształcenie wyższe inżynier w specjalności inżynieria bezpieczeństwa pożarowego uzyskane w SGSP - 15 punktów,
  9. uprawnienia do wykonywania zawodu ratownika medycznego, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 757 z późn. zm.) - 15 punktów,
  10. wykształcenie – wyższe o kierunku przydatnym w PSP na danym stanowisku w codziennym rozkładzie czasu służby – 15 punktów,
  11. prawo jazdy kat. C lub CE - 10 punktów,
  12. prawo jazdy kat. CE i DE - 15 punktów,
  13. inne kwalifikacje lub uprawnienia wymagane na danym stanowisku - ustalane każdorazowo podczas naboru w zależności od rodzaju stanowiska lub potrzeb służby – w sumie do 15 punktów (np. uprawnienia do obsługi podnośników, drabin mechanicznych, kurs archiwizacji, uprawnienia ratownika WOPR, uprawnienia stermotorzysty itp.) nie więcej niż 5 punktów za jedno uprawnienie,
  14. dopuszcza się przyznanie punktów za zatrudnienie powyżej 12 miesięcy w służbie cywilnej lub na stanowisku pomocniczym lub obsługi w jednostce organizacyjnej PSP, przy realizowaniu zadań zbliżonych do zadań na stanowisku, na które prowadzony jest nabór – 15 punktów.

Wyjaśnienie użytych skrótów:
  • SP - szkolenie podstawowe strażaków ratowników OSP
  • KPP - kurs w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy
  • RT - szkolenie z zakresu ratownictwa technicznego dla strażaków ratowników OSP
  • RW- szkolenie strażaków ratowników OSP z zakresu działań przeciwpowodziowych oraz ratownictwa na wodach.

Sposób liczenia punktów przedstawia się następująco:
  • za kwalifikacje wymienione w punktach 1-7 przyznaje się punkty jedynie z jednego tytułu
  • do punktów za kwalifikacje wymienione w punktach 8-9 dolicza się punkty za kwalifikacje wymienione w punktach 5-7. Jeżeli ich suma jest większa niż 30 punktów to do dalszego postępowania przyjmuje się 30 punktów
  • kwalifikacje opisane w punktach 5-7 oraz 11-13 uwzględnia się obligatoryjnie przy naborze na stanowiska związane bezpośrednio z udziałem w działaniach ratowniczo-gaśniczych
  • w kwalifikacjach określonych w punktach 5-7, w przypadku braku posiadania kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy (KPP) odejmuje się 5 punktów
  • maksymalna ilość punktów uzyskanych w pierwszym etapie naboru za udokumentowane wykształcenie i kwalifikacje – do 60 punktów
  • punkty z pozostałych etapów postępowania kwalifikacyjnego (np. test wiedzy, rozmowa kwalifikacyjna z członkami komisji, test psychologiczny, rozmowa kwalifikacyjna z kierownikiem jednostki organizacyjnej) - do 50 punktów
  • test wiedzy składa się z 20 zadań związanych z funkcjonowaniem ochrony przeciwpożarowej i Państwowej Straży Pożarnej oraz związanych z wykonywanymi obowiązkami na stanowisku, którego dotyczy postępowanie kwalifikacyjne i trwa 25 minut. Pytanie testowe zawiera 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. 
  • rozmowa kwalifikacyjna daje możliwość zdobycia maksymalnie 30 punktów.
Po zakończeniu każdego etapu postępowania jego wyniki publikuje się na stronie internetowej danej jednostki organizacyjnej i w jej siedzibie. Kandydat bezpośrednio w siedzibie jednostki organizacyjnej PSP może wnieść do przewodniczącego komisji pisemne zastrzeżenie do przebiegu czynności każdego z etapów postępowania lub do wyników uzyskanych w danym etapie, niezwłocznie po jego zakończeniu, nie później jednak niż w dniu następnym od dnia podania ich do wiadomości. Komisja rozpatruje zastrzeżenie kandydata w terminie 1 dnia roboczego od dnia otrzymania zastrzeżenia. Informacje o sposobie rozpatrzenia zastrzeżeń kandydat zobowiązany jest odebrać osobiście w terminie wskazanym wyżej. Na dalsze badania psychologiczne i komisyjne celem przyjęcia do służby w PSP kieruje się kandydatów zgodnie z najwyższą liczbą zdobytych punktów z uwzględnieniem kwalifikacji kandydata, wolnych etatów i aktualnych potrzeb służbowych jednostki organizacyjnej PSP, w której kandydat ma pełnić służbę.Oceny zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Państwowej Straży Pożarnej dokonują komisje lekarskie podległe ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (art. 29 cyt. ustawy). Szczegółowych informacji dotyczących aktualnych możliwości podjęcia służby przygotowawczej w PSP oraz odpowiedzi na wszystkie pytania z tym związane udzielają komórki kadrowe jednostek organizacyjnych PSP woj. lubuskiego.


II. SŁUŻBA KANDYDACKA.

Drugą z możliwości podjęcia służby w strukturach Państwowej Straży Pożarnej jest podjęcie nauki w szkole pożarniczej, w systemie dziennym, w ramach służby kandydackiej, na podstawie dobrowolnego zgłoszenia (egzamin).

Kształcenie kadr oficerskich odbywa się w Szkole Głównej Służby Pożarniczej
w Warszawie. Absolwenci tej szkoły otrzymują tytuł inżyniera pożarnictwa lub magistra inżyniera pożarnictwa i stopień służbowy młodszego kapitana Państwowej Straży Pożarnej.

Kształcenie na poziomie aspiranckim realizują trzy szkoły, tj. Centralna Szkoła Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie, Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie oraz Szkoła Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu. Słuchacze tych szkół otrzymują tytuł technika pożarnictwa i stopień służbowy młodszego aspiranta Państwowej Straży Pożarnej.


Po ukończeniu szkoły (służby kandydackiej) absolwenci kierowani są przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej do pełnienia służby
w jednostkach organizacyjnych PSP na terenie całego kraju.
Szczegółowe informacje o sposobie naboru, warunkach jakie musi spełnić kandydat oraz przebiegu kształcenia w poszczególnych Szkołach można znaleźć na stronie internetowej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej w zakładce „Kształcenie”.

III. PRACA W JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ.
W strukturach PSP mogą być również zatrudniani pracownicy cywilni. Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505 z późn. zm.) każdy obywatel ma prawo do informacji o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej, a nabór do służby cywilnej jest otwarty oraz konkurencyjny. Dyrektor generalny urzędu organizuje nabór kandydatów do korpusu służby cywilnej w kierowanym przez siebie urzędzie poprzez umieszczenie ogłoszenia o naborze w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu, zwanym dalej „Biuletynem urzędu” oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanym dalej „Biuletynem Kancelarii”. W związku z powyższym, należy zapoznawać się na bieżąco z ogłoszeniami w Biuletynach Informacji Publicznej (BIP). Natomiast z chwilą ukazania się ogłoszenia o interesującym stanowisku pracy, należy złożyć wymagane dokumenty w danej jednostce organizacyjnej PSP zgodnie z informacjami zamieszczonymi w ogłoszeniu.Szczegółowych informacji dotyczących aktualnych możliwości podjęcia pracy oraz odpowiedzi na wszystkie pytania z tym związane udzielają komórki kadrowe jednostek organizacyjnych PSP woj. lubuskiego.